H3 z szansą na globalny sukces

  • Post author:
  • Post category:Blog

Japan Times Online

Dzięki niższym kosztom startu, japońska rakieta H3 ma szansę na globalny sukces!

Główna japońska rakieta nowej generacji H3, opracowana przez Mitsubishi Heavy Industries Ltd. i Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA), jest obecnie w końcowej fazie przygotowań do pierwszego startu, który ma zostać przeprowadzony do końca marca 2022 r.

Utrzymując koszt startu każdej rakiety na poziomie połowy konwencjonalnej ceny (5 mld jenów), twórcy projektu chcą przyciągnąć szeroki zakres popytu komercyjnego, w tym wystrzeliwanie satelitów dla organizacji zagranicznych.

Jednak w sytuacji, gdy zagraniczne firmy, takie jak amerykańska SpaceX, prześcigają się w oferowaniu taniego transportu rakietowego, niektórzy zastanawiają się, czy japońskie rakiety mają szansę konkurować z zagranicznymi rywalami.

Części samochodowe w przestrzeni kosmicznej
17 marca pierwszy model testowy rakiety H3 zadebiutował na stanowisku startowym w Centrum Kosmicznym Tanegashima w prefekturze Kagoshima, gdzie został zmontowany, otrzymał paliwo i przeszedł procedury kontrolne aż do odliczania tuż przed startem rakiety.

JAXA świętował kamień milowy, mówiąc, że pokonał jedną z “największych gór”.
Rakieta H3 – największa krajowa rakieta w historii – jest pierwszą od 28 lat, która została opracowana od podstaw od czasu rakiety H-II, której rozwój rozpoczął się w 1986 roku.

Pierwszy pojazd testowy zostanie wykorzystany do pozyskania danych lotu do produkcji masowej, a także planuje się wyniesienie na orbitę satelity obserwacyjnego Ziemi ALOS-3.

Rozwój rakiety H3 jako następcy H-IIA, obecnej głównej rakiety, rozpoczął się w 2014 roku. Rakieta H-IIA, której koszt wyniesienia na orbitę wynosił 10 mld jenów, nie była wystarczająco konkurencyjna cenowo w stosunku do rakiet produkowanych przez firmy zagraniczne i była wykorzystywana wyłącznie przez rząd do wynoszenia satelitów meteorologicznych.

Jedną ze zmian, która w znacznym stopniu przyczyniła się do obniżenia kosztów, było zastosowanie w rakiecie części samochodowych. Wcześniej części opracowane specjalnie dla rakiet były produkowane w małych ilościach, co czyniło je stosunkowo drogimi.
Dzięki zastąpieniu części, na które nie miałoby wpływu promieniowanie kosmiczne – takich jak kondensatory kontrolujące prądy elektryczne – dostępnymi w handlu częściami samochodowymi, udało się przejść na wykorzystanie części samochodowych w 90% elektronicznych komponentów rakiety.

Dokładność do setnych części milimetra
Firmy z regionu Chubu w centralnej Japonii również przyczyniają się do projektu, wykorzystując swoje technologie produkcyjne.

Yamashita Kosakusyo Co. z siedzibą w Nagoi, która produkuje narzędzia znane jako przyrządy, które utrzymują inne komponenty na miejscu podczas montażu rakiety, otrzymała kontrakt po swoim zaangażowaniu w projekt rakiety H-IIA.

W celu zwiększenia liczby startów, okres budowy rakiety H3 został skrócony z dwóch lat do jednego roku. Montaż rakiety wymaga precyzji co do setnych części milimetra, więc przyrządy będą odgrywać ważną rolę w osiągnięciu krótszego okresu budowy bez uszczerbku dla jakości.

Rosnący popyt
Konkurencja cenowa w przypadku rakiet staje się coraz bardziej zacięta na całym świecie.
Firma SpaceX, kierowana przez prezesa Tesli Elona Muska, opracowała technologię odzyskiwania i ponownego wykorzystywania silników, które wpadają do morza, i już obniżyła cenę swojego startu do 6 mld jenów.

Francuska firma Arianespace, która ma duży udział w rynku komercyjnych startów satelitów, również wystrzeli w 2022 roku satelitę nowej generacji po obniżonej cenie.
“Nawet jeśli ¥5 mld to cena, która może konkurować na globalnym rynku, nie oznacza to, że mają przewagę nad rywalami” – ostrzegł Shogo Yakame, starszy konsultant w Nomura Research Institute. Podkreślił, że kluczem do zwiększenia zamówień będzie poprawa niezawodności i elastyczności startów.
Przy tylko jednym niepowodzeniu w 43 startach, H-IIA ma wysoki wskaźnik sukcesu (97,7%) – wyższy niż światowy standard 95%.

Zdjęcie: Główna rakieta nowej generacji H3 przechodzi testy w Centrum Kosmicznym Tanegashima w prefekturze Kagoshima 17 marca. | JAXA / VIA CHUNICHI SHIMBUN

Opracowano na podstawie: https://www.japantimes.co.jp/…/corpora…/h3-rocket-costs/