BlogHomeHomepagePolecamy

Latające taksówki już za 3 lata

Japan Times Online
 
SkyDrive planuje uruchomić latające samochody już za 3 lata.
 
Prezes spółki SkyDrive z siedzibą w Tokio Tomohiro Fukuzawa jest przekony, że w 2050 roku każdy będzie mógł polecieć do jednego z 23 dystryktów Tokio w 10 minut. Potencjał latających taksówek jest ogromny ze światowym zapotrzebowaniem na elektryczne pojazdy pionowego startu i lądowania (eVTOL – electric vertical take-off and landing) wynoszącym 158 miliardów jenów do roku 2040, wg. badań przeprowadzonych przez Morgan Stanley w 2019 roku.
Rynek na latające pojazdy może rozpocząć się jak nisza w obecnej infrastrukturze transportu, podobnie jak operują helikoptery obecnie, powiedział Rajeev Lalwani czołowy analityk Morgan Stanley. Później przekształcając się w efektywne kosztowo i czasowo metodę podróżowanie na krótkich i średnich odległościach, odbierając z czasem biznes samochodom i firmom lotniczym.
Choć na świecie powstaje już ponad 100 latających samochodów, w tym projekty tak znanych firm jak: Boeing Co., Airbus SE and Uber Technologies Inc., projekt SkyDrive jest unikalny jako, że będzie to najmniejszy na świecie latający samochód, z dwoma miejscami siedzącymi, który zmieści się na parkingu przeznaczonym dla dwóch normalnych samochodów.
Prototyp zasilany baterią, z parą śmigieł zainstalowanych w każdym z czterech rogów, wykonał pierwszy w kraju załogowy lot latającego samochodu na świeżym powietrzu w grudniu ubiegłego roku.
Pesymiści są sceptyczni co do możliwości urzeczywistnienia latających samochodów z filmów science fiction, takich jak DeLorean z serii „Back to the Future”.
Jednak projekty związane z latającymi samochodami otrzymują pomoc od rządu Japonii, który naciska na ich komercjalizację w 2023 roku.
Celem rządu jest wykorzystanie przestrzeni powietrznej do transportu ludzi w dużych miastach, unikanie korków i zapewnienie nowego środka transportu na obszarach górskich i odległych wyspach lub na wypadek klęsk żywiołowych i innych sytuacji kryzysowych.
SkyDrive ma swoje korzenie w Cartivator, organizacji wolontariackiej utworzonej przez ludzi pracujących w takich branżach, jak motoryzacja i lotnictwo. Jego badania nad latającymi samochodami rozpoczęły się w styczniu 2014 roku.
SkyDrive powstała w lipcu 2018 roku, aby przyspieszyć tę inicjatywę, a jej pracownicy są głównie członkami Cartivator, Firma prowadzi eksperymenty na testowym “poligonie” Toyoty w prefekturze Aichi.
SkyDrive twierdzi, że jej model koncepcyjny, zwany SD-XX, jest najmniejszym na świecie eVTOL, o wysokości 1,5 metra i wymiarach 4 na 3,5 metra, który firma ma nadzieję zadebiutować w 2023 roku – byłby w stanie latać z prędkością 100 kilometrów na godzinę, z ograniczonym zasięgiem kilkudziesięciu kilometrów.
Według Fukuzawy dopiero pod koniec 2020 roku firma będzie w stanie produkować eVTOL, które mogą poruszać się po normalnych drogach z prędkością do 60 km / h. Niewielki rozmiar, lekkość i bezgłośność pojazdów z napędem akumulatorowym ułatwiłyby ustawienie miejsc startu i lądowania w bardzo dogodnych lokalizacjach, takich jak płaski dach betonowego budynku, w porównaniu z ograniczoną liczbą heliportów dostępnych dla helikopterów, dla przykład.
Po pozyskaniu ponad 100 sponsorów, w tym NEC Corp., Panasonic Corp. i Yazaki Corp. w celu zapewnienia dostaw części finansowych, technicznych i wsparcia kadrowego, SkyDrive poczyna ostatnie przygotowania do zademonstrowania załogowego lotu tego lata. Celem SkyDrive jest komercjalizacja usługi taksówki powietrznej w 2023 r. I sprzedaż w pełni autonomicznego samochodu latającego dla ogółu społeczeństwa w 2028 r.