Nerunerunerune ねるねるねるね

  • Post author:
  • Post category:Blog

Słodycze/ciekawostki

Nerunerunerune (ねるねるねるね)

Robienie i jedzenie własnych cukierków to z pewnością świetna zabawa, a japońskie słodycze Nerunerunerune (ねるねるねるね) od 35 lat pozwalają dzieciom w łatwy sposób tego doświadczyć.
W jaki sposób Kracie Holdings, wielka tokijska firma i znana marka, wymyśliła tak ekscentryczny produkt?
 
 
Nerunerunerune to dziwny cukierek. Jeśli dodasz dwa rodzaje proszku do wody w określonej kolejności i wymieszasz je, zmieni się kolor i konsystencja roztworu. Możesz zjeść puszysty, kremowy rezultat łyżką lub dodać posypki podczas jedzenia.
Ale nie mogę być jedynym dzieckiem, któremu rodzice odmówili zakupu, ponieważ najwyraźniej był „pełen rzeczy, które są dla ciebie złe”.
Niedawno próbowałam smaku winogronowego, kiedy moje dziecko się nim ze mną podzieliło. Miękka, orzeźwiająca śmietana i akcent z pokruszonej polewy cukierkowej nadały słodyczom pyszny smak, bardziej niż sobie wyobrażałam.
Mimo to pomyślałam, że to nie wydaje się w porządku, że wystarczy zmieszać wodę z czymś, aby uzyskać te wszystkie zmiany kolorów i gęste faktury. Może jednak naprawdę jest w tym coś złego?
Kiedy wstępnie zadałam to pytanie 37-letniej Rie Konagaya, członkini zespołu PR w Kracie Holdings, roześmiała się i wykorzystała smak winogron jako przykład do wyjaśnienia.
Proszek, który jest wprowadzany jako pierwszy, zawiera sodę oczyszczoną (wodorowęglan sodu) i antocyjany wyekstrahowane z czerwonej kapusty. Antocyjany reagują z substancjami kwasowymi i zasadowymi, zmieniając kolor. Po zmieszaniu z wodą alkaliczna soda oczyszczona zmienia kolor na niebieski. Dodaj proszek zawierający kwas cytrynowy a antocyjany ponownie reagują, przybierając czerwonawy odcień.
Soda oczyszczona reaguje również z kwasem cytrynowym, powodując pęcznienie w miękki materiał.
(…)
Chciałam jednak wiedzieć, dlaczego firma taka jak Kracie, ze wszystkimi swoimi hitowymi produktami (kosmetyki) ma w swojej ofercie Nerunerunerune?
Debiut Nerunerunerune w 1986 roku został najwyraźniej spowodowany przez dzieci bawiące się w piaskownicy. „Pracownik naszego instytutu badań nad produktami spożywczymi, który rozważał stworzenie nowego produktu przy użyciu proszku, wpadł na pomysł Nerunerunerune, gdy zobaczył dzieci w piaskownicy, które bawiły się mieszaniem piasku z wodą” – powiedziała Konagaya.
Produkt, który łączy w sobie smakowitość cukierków z materiałami, którymi dzieci uwielbiają się bawić, odniósł ogromny sukces. Reklama telewizyjna, prowadzona przez czarującą wiedźmę, również odegrała dużą rolę w uświadomieniu dzieciom Nerunerunerune.
Słodycze Nerunerunerune przeszły liczne ewolucje od tego czasu, z 24 różnymi odmianami, w tym Oekaki Gummi Land, w której dzieci mogą mieszać trzy podstawowe kolory, aby zrobić gumiaste słodycze o różnych kolorach i smakach, Tsukameru Fushigi Dama, która polega na wsypywaniu proszku do wody z roztworem innego proszku do stwardnienia płynnych cukierków i Pizza Party – które naprawdę smakują jak pizza.
Istnieje również bogata różnorodność w sposobie, w jaki są przygotowywane, niektóre są wyrabiane, niektóre rozciągane, a inne nawet podgrzewane w kuchence mikrofalowej. Miniaturowe słodycze, hamburgery i inne przedmioty, które możesz z nich zrobić, są również zabawne.
Wypróbowałam zestaw Fun Sushi, który daje możliwość zrobienia m.in cukierków ikry i tuńczyka. Robiąc ryż mieszam proszek z wodą, następnie wlewam specjalny płyn do tac by stwardniał, aby stworzyć cukierkowe faksymile (kopie) tuńczyka i jajka. Ikra pochodzi z skroplonego proszku, który nakłada się zakraplaczem do oczu, aby zrobić z nich pojedyncze kulki. Po około 30 minutach skończyłam. Wyglądały niesamowicie, tak jak prawdziwe, i czułam się taka spełniona …
Ponieważ nie ma czegoś takiego za granicą, od lat jest popularną pamiątką wśród przyjeżdżających do Japonii turystów. Nerunerunerune pojawiło się również na Japan Video Topics, kanale Ministerstwa Spraw Zagranicznych na YouTube promującym japońskie atrakcje.
Aby upewnić się, że dzieci mogą to wszystko zrobić same, firma nie tylko podjęła wysiłki w celu usprawnienia procesu budowy — szczególną uwagę poświęcono pojemnikom i ulotkom z instrukcjami. Bezpieczeństwo jest również traktowane poważnie. Firma sprawdza produkty pod wieloma kątami w tym czy składniki nie zaplątają się w młode gardła.
Stworzenie cukierka daje również dzieciom możliwość rozwinięcia zainteresowania nauką i zrozumienia podstawowych kolorów. Skompletowanie zestawu po przejściu prób i błędów również buduje pewność siebie.
W 2005 roku Kracie zaczęło rozszerzać linię produktów i nazywać je „cukierkami DIY dla dzieci”, które rozwijają ich kreatywność. Firma twierdzi, że jej celem jest pielęgnowanie przez dzieci własnej indywidualności, uczenie się czerpania radości z popełniania błędów i docenianie różnic poprzez robienie i jedzenie słodycze.
Nerunerunerune znalazło również zastosowanie w placówkach edukacyjnych. Kracie uruchomiła „klasę cukierków DIY” w nadziei, że pomoże to we wprowadzeniu produktów do nauki i zintegrowanych zajęć edukacyjnych dla uczniów klas niższych szkół podstawowych. Pracownicy Kracie przejmują rolę nauczyciela udzielają lekcji za pomocą Nerunerunerune.
Konagaya również uczęszczała do szkół z takim programem i radośnie powiedziała: „Dzieci mają szansę przeprowadzić eksperymenty tworząć ulubione cukierkami i można zobaczyć, jak ich oczy rozjaśniają się, gdy biorą w nim udział”.
Podczas pandemii koronawirusa w 2020 r. popyt na Nerunerunerune, który można było zjeść w domu, wzrósł, a sprzedaż produktu wzrosła o około 20% w porównaniu z poprzednim rokiem. „Wydaje się, że wiele osób zostało w domu i dobrze się bawiło, robiąc je razem” – powiedziała Konagaya.
(…)
(Japoński oryginał autorstwa Satoko Suizu, Osaka Editorial Production Center)